Ottar`s fotoblogg

torsdag 8. mars 2012

Skjeand

Første gang jeg ser Skjeanda, fant den i Slettebøvannet i Eigersund. En sky fugl som var vanskelig å få på fotohold noe som bildene preges av.

Skjeand er en fugleart i andefamilien. Tilhører gressendene og er litt mindre enn stokkand. Hunnen er brunspraglet som hos stokkand. Hannen har grønt hode og hals som stokkand, men hannens hvite bryst og rødbrune kroppssider og buk, så vel som langt, bredt, skjeformet nebb hos begge kjønn, avviker sterkt fra stokkand.  . De fleste norske fuglene overvintrer trolig i middelhavslandene.









6 kommentarer:

  1. Hello Ottar,

    I have this shoveler also never had the lens and I find it a beautiful duck. Beautiful photos and you did even in flight.

    Greetings, Helma

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder,
    teknisk også veldig bra,
    liker variasjonen i bildene.

    SvarSlett
  3. Så fine bilder! de hvor anda speiler seg i vannet likte jeg spesielt godt, men alle var bra. Heldig du som fikk nyte synet av en så fin fugl!

    SvarSlett
  4. En fantastisk flott blogg og dokumentasjon av skjeanda.. Meget flott fanget i et fint lys der fargene og komposisjonen er meget bra. Teknisk meget bra!

    SvarSlett
  5. Flotte bilder av den vakre skjeandhannen. Dette er en fugle som ligger høyt opp på lista mi, over arter jeg ønsker å ha på brikka. Kjekt å se du har fått noen gode.

    SvarSlett
  6. Som jeg har nevnt tidligere imponerer du med artsmangfoldet på bloggen din. Har aldri sett skjeand og kunne godt tenkt meg å fått den på brikka.

    SvarSlett

Welcome to my photo blog!

Ottar