Ottar`s fotoblogg

mandag 23. april 2012

Ringtrost (Turdus torquatus, Ring Ouzel)

Ringtrost på Lauperak i Bjerkreim, gøy å få festet denne til brikka

På størrelse med svarttrost og ligner denne, men med en hvit, halvmåneformet flekk i brystet, mest markert hos hannen. Hekker bare i Europa og det sørvestlige Asia, i Norge over store deler av landet bortsett fra lavereliggende strøk på Sør- og Østlandet. I det sentrale Sør-Norge er den knyttet til fjellskogen, og reir kan finnes helt opp til ca. 1400 moh., vest og nordpå også langs kysten. Plasserer reiret på en fjellavsats, på bakken eller i en busk. Det ligger oftest godt skjult og består av kvister og strå. De 4–5 blågrønne eggene med rødbrune flekker ruges av begge kjønn i 14 dager. Ungene blir i reiret til de er 14 dager gamle. Trekkfugl, men enkelte overvintrer.









26 kommentarer:

  1. Beautiful bird again Ottar and interesting notes about it. Thank you for sharing!
    Have a nice day,
    Louise

    SvarSlett
  2. Hello Ottar,

    what a beautiful blackbird is with white chest. Know we are not at all. For us, the black male blackbird with an orange beak and the female blackbird is brown. Beautiful pictures.

    Greetings, Helma

    SvarSlett
  3. Flotte bilder! Denne har aldri jeg sett.

    SvarSlett
  4. Se der kom det Ringtrost til deg og, gøy. Fine bilder fikk du også.

    SvarSlett
  5. Jaggu fikk du ringtrosten. Denne er ikke ofte å se avbildet.
    godt fanget...

    SvarSlett
  6. Denne har jeg aldri sett før. Du får den ene fuglen etter den andre. Kjempeflink til å skrive om dem. Jeg lærer noe nytt hver gang jeg kommer til bloggen. Dette skal jeg sjekke om de er her... har ikke hørt om dem en gang.
    Ønsker deg en flott uke med nye fuglebilder.
    Hilda

    SvarSlett
  7. Tusen takk for hyggelig kommentar inne på bloggen min!!
    Kjempefine bilder du tar. Jeg prøvde å ta bilder av noen fugler her en dag, men de fløy før jeg fikk knipset. Så jeg er veldig imponert over alle disse flotte bildene dine:))

    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  8. Sjelden kar å se. Det første var flott.

    SvarSlett
  9. Tror ikke jeg har sett denne arten! Fin fugl som du har fått festet til brikken!

    SvarSlett
  10. Flott serie av en trost jeg ikke har sett før.

    SvarSlett
  11. Må virkelig si du er dyktig i å forevige et mangfold av arter! Igjen flotte bilder av en art en sjelden ser bilder av. Likte det første best!

    Knut Børge

    SvarSlett
  12. Flott fanget av ringtrosthannen! Som mange andre her nevner, sjelden kost å se bra bilder av denne arten, nr 1 er også min favoritt :-)
    Rune

    SvarSlett
  13. Hej Ottar!
    Underbara bilder på ringtrasten
    Ha en fin helg!
    /Ingemar

    SvarSlett
  14. Første gangen jeg ser bilder av denne.Flott fugl og fine bilder.Artig!
    Øyvind

    SvarSlett
  15. Sweet bird. Such a lovely view. Thank you!

    SvarSlett
  16. Hei !
    Jeg var i Jondal,Hardanger denne helgen.Der fikk jeg se Ringtrost i kisebærtreet. Nydelig fugl.

    SvarSlett
  17. Hei. Idag er det en hel flokk av disse her på Lørenskog, de skal vel egentlig ikke være her??

    SvarSlett
  18. Jeg så en i Høland også, forrige helg

    SvarSlett
  19. tok netopp bilder av en slik i hagen min her i leirfjord på helgeland

    SvarSlett
  20. 5 stykk i hagen, nedenfor kjøkkenvinduet i lofoten 😀

    SvarSlett
  21. Flotte bilder. Hadde aldri sett denne Før. Så leita litt på nett for å finne bilder. Så den ved hytta vår : I Vårhuslia I Hessdalen Sør Trøndelag I påsken. Et par gikk å spiste div. de fant på bakken. Vi fikk nyte synet av dem lenge,vI så dem gjennom vinduet , de var rett utenfor.

    SvarSlett
  22. I found your post interesting to read and i want to say that this is a best post i have ever seen until now. Take a look at this article 5 Tips to Keep Your Roblox Account Safe

    SvarSlett
  23. Flott fugl vi oppdaget i fjor,kom tilbake i år også. Her i Evenes 😊

    SvarSlett
  24. Såg denne fuglen på Fitjar i dag .Første gang eg ser denne fuglen 31.05.2020

    SvarSlett
  25. pg slot คืนยอดเสีย เดี๋ยวนี้การเล่นเกมอย่างสล็อตนั้นได้ปรับปรุงเข้ามาสู่สมัยออนไลน์อย่างเต็มรูปแบบ ทำให้สามารถเข้าถึงกรุ๊ปนักเสี่ยงโชคมือใหม่ได้มากขึ้น พีจีสล็อต คืนยอดเสีย ถึงได้ง่าย

    SvarSlett

Welcome to my photo blog!

Ottar