Ottar`s fotoblogg

tirsdag 6. november 2012

Bergand (Aythya marila, Greater Scaup)


Bergand ved Kvassheim fyr på Jæren.  På en av mine fugleturer til Jæren så jeg en Berganda som drev og dykket rett på utsiden av Kvassheim havn. I fin kveldsol (noe som ikke har vært dagligdags den sener tiden) snek jeg meg innpå og lå på magen over moloen uten at den oppdaget meg. Første gang jeg har kommet så nær denne anda og fikk virkelig studert den på nært hold.

I Norge hekker Berganda fåtallig og spredt fra Sør-Norge til Finnmark. I Sør-Norge er arten spesielt knyttet til fjellvann. Den blir kjønnsmoden ca. 2 år gammel. Reiret plasseres i en grop på bakken og fores med plantedeler. Berganda legger mellom 8 og 11 egg. Rugetiden varer i 26-28 døgn. Ungene blir flygedyktige etter 6 uker. Fra slutten av september til november trekker Berganda ut mot kysten.






11 kommentarer:

  1. Great shoooting of the Scaup in blue waters, I love it.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder Ottar!! Ha ei fin uke videre:))

    SvarSlett
  3. Fine bilder av berganda også. Den er litt spesiell med det store brede nebbet. Jeg mener jeg så denne i Nidelva tidlig på våren, et enslig individ som holdt seg lenge sammen med kvinand hannene.
    Mvh Lillian

    SvarSlett
  4. Fina bilder Berganden, den ser lite rolig ut med den breda näbben. Tvåan blir min favorit :) /Susanne

    SvarSlett
  5. Flott og artig at du klarte å fotografere Berganda fra så mange ulike vinkler!

    SvarSlett
  6. Another very special duck Ottar. These duck I do not know. What stands out is its rather large and broad bill. Especially in the first picture is clearly visible. As usual captured beautifully and very informative information. Thank you.

    Regards, Helma

    SvarSlett
  7. Hei Ottar
    Flotte Bergand bilder.
    Mvh.Kai Edvard

    SvarSlett
  8. du ha en så flott blogg Ottar! også denne innlegg er fantastisk.

    SvarSlett
  9. Oi, du kom nære da. Disse endene er så skye synes jeg. De flyer bort med en gang. Heldig du som kunne smyge deg innpå da.
    Utrolig flott fugl.
    Godt jobbet!
    Ønsker deg en riktig god helg.
    Hilda

    SvarSlett
  10. Mye spennende du får på brikka for tiden. Flotte bilder! Er du mye ute ?

    SvarSlett
  11. Flotte bilder ! kjekt å få en slik sjelden sjanse.

    SvarSlett

Welcome to my photo blog!

Ottar